Populære indlæg

søndag den 6. juni 2010

Supermor - hvilket tit ender med det modsatte...

Følelserne i den her weekend er gået op og ned som bølger på havet. Der har været havblik- stille, roligt, smukt og perfekt. Der har været strøm- stress, nå en masse ting, følge dagsrytmen og så har der været bølger -endda med skum på toppen- tudeture, overmegameget stress, irritation og frustration. Og rækkefølgen på havets og mit temperament som skrevet ovenover, har fulgt dagenes rækkefølge i weekenden. Nu er jeg dog vendt tilbage til undgangspunktet med havblik- ved hjælp af en beroligende stemme i form af min kærestes, der lige nu er meget langt væk - så langt væk som i et tog på fyn..

Disse følelser skyldes mine alt for høje forventninger til mig selv. Inden jeg gik på barsel, var der en kollega der sagde disse ord til mig: " Husk at du er en god mor uanset hvad. Du må aldrig tænke du ikke er god nok, for det er du og du gør dit bedste". Dette råd kom fra en erfaren kvinde, uddannet som pædagog og mor til 5. Den sætning har kørt igennem mit hoved mange gange siden men alligevel formår jeg ikke altid at efterleve den. Jeg vil gerne være hende der har gjort rent, vasket tøj, lavet mad, leget med William, handlet ind og gjort mig lækker inden min kæreste træder ind af døren. Af og til lykkedes det, andre gange ikke. Og i dag skulle være dagen hvor bølgerne fik skum på toppen, tuderiet frit løb og frustrationerne ingen ende ville tage. Og ved i hvad grunden var ? - ingen tid til at rydde op, en William der ikke ville sove, et hår med masser af krus i og en tårnhøj vasketøjsbunke. Så ramlede Pernilles verden lige!

Imaget om en supermor er det alle mødre prøver at leve op til- hvad enten de vil stå ved det eller ej! Tit ender det bare med at jeg får kortere lunte overfor William, får skyldfølelse over de ting jeg ikke når og bliver i trist og dårligt humør. Jeg tror jeg ligger begrebet supermor på hylden for noget tid.

Dog havde jeg, inden jeg blev mor, et klart billed af hvordan jeg gerne ville være som mor. Der var seks overordnede punkter jeg VILLE overholde:

1: Være en lækker mor, uden for meget gylp på tøjet, fedte hår, ingen makeup og ingen udstråling.

2: Have tid til mit barn og inddrage ham i så meget som muligt(ligger lidt længere ude i fremtiden)

3: Pleje mit parforhold og holde gnisten ved lige.

4: Sørge for god kost med lækkert, hjemmelavet mad, sundt og varieret!

5: Se mine venner og undgå at tale for meget om barn, bleer, gylp og manglende nattesøvn.

6: At mit barn skulle være frækt, glad, nysgerrigt, have mod på livet, have selvtillid og være nem.


Indtil videre syntes jeg jeg klarer 1-4 meget godt, 5'eren vil jeg lade mine venner bedømme og 6'eren er indtil videre også lykkedes - sådan da. Af og til er han rigtig nem, andre gange ikke så nem. Men det er jo også udfordringen ved at få børn..


Dejlig søndag til jer alle..


3 kommentarer: