Populære indlæg

fredag den 16. september 2011

Sukker snakken!

Ja, som forældre bliver ens holdninger vendt og drejet. Både af en selv men bestemt også af veninder, forældrer og bekendte. Alle kan finde på noget at sige om en forælders beslutning og værst af alle emner, er snakken om sukker. Nøj hvor kan det skille vandene og der findes mange forskellige meninger om det.
Herhjemme tror jeg vi er meget large - med fuldt overlæg! Jeg har nemlig set børn der ingenting får og dermed bliver meget sukkerfikseret. Jeg har sågar set børn med øjne på stilke, fordi der var sat slik på bordet - dette slik var dog kun tiltænkt de voksne, som lystigt tog for sig mens børnene stod og så til. Det syntes jeg er skingerende sindsygt! Stakkels børn og vanvittige forældre! William får lov til at smage alt hvad der står på diverse fødselsdagsborde, vi hygger herhjemme - så sent som igår aftes fik vi 'valgkage', hvilket William nød ! Nu skal det dog også siges at min dreng sagtens kan tåle det men selvom han måske lå i den lidt tungere ende, kunne jeg aldrig drømme om at stille ham overfor at skulle vælge mellem den ene lækre kage og den anden. Han må da gerne smage det hele. Desuden tror jeg også det kan sætte spor langt op i alderen og give grobund for spiseforstyrrelser - hvilket for meget sukker selvfølgelig kan give grobund for overvægt. Det gælder i virkeligheden om at have kontrollen over det og samtidig slappe af !
Dette indlæg fra Julia Lahmes blog handler netop om sukkerproblematikken og det glædede mig at se flere mødre, der tog afstand fra spelt og klid og netop slappede af omkring sukkeret. På den måde tror jeg vi opnår den sundeste tilgang til det... Skynd jer og læs det !

3 kommentarer:

  1. Vel talt og er fuldstændig enig :-)

    SvarSlet
  2. Er så enig pernillemusen - har det præcis med samme måde med elissa og Manja.. ingen er døde af at smage bare en smule sukker vel!

    SvarSlet